poniedziałek, 17 września 2012

Zmarł ojciec wielkiej dystrybucji: E. Leclerc.

We Francji zmarł dziś [17.09.2012 r.], w wieku 85 lat Edouard Leclerc - jedna z ikon wielkiej dystrybucji, twórca nowej formuły handlu, opartej na bezpośrednich relacjach z producentami, z pominięciem wszelkich ogniw pośrednich.
E. Leclerc urodzony 20.11.1926 roku, Bretończyk, pochodzący z licznej, katolickiej rodziny, miał być pierwotnie... księdzem katolickim. Po rezygnacji z nauki w seminarium, w 1949 roku, otworzył w rodzinnym Landerneau nowy, nieznany dotąd na rynku format sklepu - supermarket.
W 1964 roku powstał pierwszy hipermarket tej sieci.
W 1969 roku, na skutek rozłamu w Grupie E. Leclerc, powołano do życia najpierw firmę Ex, przemianowaną z czasem na znaną szeroko, także w Polsce, Grupę Intermarche/ Les Mousquetaires.
Od 2003 roku firmą E. Leclerc zarządza syn twórcy sieci: Michel Edouard Leclerc.
Na dziś przedsiębiorstwo generujące ponad 40 mld Euro przychodów, mające de facto charakter autonomicznej grupy zakupowej, liczy około 700 placówek handlowych [w samej Francji 686], z czego jedynie dwie lokalizacje: w Brest i oczywiście w historycznej kolebce firmy: Landerneau, należą do rodziny Leclerc.
Trudno nie zauważyć wkładu Edouarda Leclerc w organizację nowoczesnej struktury sprzedażowej, dominującej na dziś w krajobrazie handlowym Europy. Jeżeli Francja jest protoplastą organizacji współczesnego handlu w Europie, to E. Leclerc jest i pozostanie niewątpliwie pionierem w tej dziedzinie.
Hipermarketów i supermarketów można nie lubić, można wnosić wiele krytycznych uwag pod ich adresem, można podważać zasadność istnienia tej formuły organizacji handlu, obnażać nachalność marketingową, etc.  Nawet jednak dla przeciwników pozostaje poza sporem fakt, że wielka dystrybucja w zasadniczy sposób obniżyła poziom cen detalicznych, wymusiła kluczowe przeobrażenia po stronie producentów i dostawców, że była wielokrotnie w historii narzędziem i orężem walki z inflacją, uczyniła wreszcie zakupy zajęciem wygodniejszym i przyjemniejszym dla konsumentów.
Warto kupując w hipermarketach i supermarketach wiedzieć, że zasadnicze zmiany w organizacji europejskiego handlu nastąpiły na przestrzeni ostatnich 60 lat. Warto wiedzieć, że trudny do przecenienia wkład w ten proces wniósł skromny Bretończyk: Edouard Leclerc.    
    
   

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz