niedziela, 9 stycznia 2011

Zamiast wstępu

"[...] W ciągu całego życia noszę w duchu pewien obraz Francji. Dyktuje mi go zarówno uczucie, jak i rozum. Słuchając głosu serca wyobrażam sobie, że Francja, niby księżniczka z bajki lub madonna z fresków ściennych, przeznaczona jest do wzniosłych i niezwykłych losów. Instynkt każe mi wierzyć, ze Opatrzność stworzyła Francję do niedoścignionych sukcesów lub bezprzykładnych nieszczęść. Jeżeli zdarza się jednak, że jej poczynania stoją pod znakiem przeciętności, odczuwam to jako absurdalna anomalię, za którą winę ponoszą błędy Francuzów, a nie geniusz Ojczyzny. Ale i rozum, realistyczne spojrzenie na rzeczy, mówi mi, że Francja tylko wówczas jest sobą, gdy znajduje się na pierwszym planie, że tylko wielkie poczynania są w stanie skompensować cechujące naród francuski skłonności do rozdrabniania swych sił i że kraj nasz, taki jaki jest w rzeczywistości wśród innych krajów, powinien pod grozą śmiertelnego niebezpieczeństwa mierzyć wysoko i nigdy nie uginać kolan. Słowem, w moim przekonaniu Francja nie może być Francją, gdy jest pozbawiona wielkości[...]"

                 Charles de Gaulle.; Pamiętniki Wojenne. Tom 1.; str.1.; Wyd. MON. Warszawa. 1967
    
          To będzie blog przede wszystkim o Francji, widzianej oczami Polaka, prawie 50 - latka, mieszkającego na stałe w Polsce, od ponad 30 lat zakochanego we wszystkim co francuskie. Francji, która wiele w moim życiu mi dała i pomogła, Francji która nigdy mnie nie zawiodła, Francji którą jestem i pozostanę pewnie na zawsze oczarowany.

          To będzie blog Polaka o Francji, którą podziwiam i której zazdroszczę między innymi:      
                      - szeroko pojętej historii i tradycji;
                      - miejsca i roli w świecie;
                      - umiejętności obrony swojej tożsamości, aksjologii i kultury;
                      - pragmatyzmu i efektywności systemu politycznego
          
          Przez pryzmat francuskich - także tych bolesnych i burzliwych - doświadczeń i wyborów w życiu publicznym, chcę również odnosić się na bieżąco do tego co dzieje się w Polsce.  W tym aspekcie, blog ten jest przede wszystkim, ale nie tylko o Francji.

          Nie zabraknie zarazem opinii i informacji o tym co we Francji, co francuskie najlepsze, o francuskich nowościach i nowinkach, o francuskich produktach dostępnych także w Polsce.

          Jeżeli podzielasz moją estymę do Francji czuję się zaszczycony i serdecznie zapraszam. Jeżeli nie będziesz się ze mną zgadzał, tym bardziej zapraszam, zawsze warto poznać odmienny punkt widzenia.
Muszę jednak uczciwie uprzedzić, że niezależnie od tematu i perspektywy, będę pisał co myślę, nie zważając na poprawność polityczną, choć zawsze w granicach prawa, szeroko argumentując swoje stanowisko.

          

            
                        

2 komentarze:

  1. Muszę przyznać, że genialna idea, którą całkowicie popieram :) szkoda tylko, że dopiero odkryłem ten blog, jednak będę go śledził na bieżąco :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy nie podziękowałem za ten pierwszy komentarz. Czas nadrobić to niewątpliwe uchybienie. Dziękuję za odwagę i mam nadzieję, że mimo upływu prawie 10 lat jeszcze chce mi Pan towarzyszyć? Serdecznie pozdrawiam!!!

    OdpowiedzUsuń