czwartek, 7 kwietnia 2011

Francuskie symbole [9] - PSA Peugeot Citroen

            Peugeot Societe Anonyme [PSA], to firma funkcjonująca w obecnym kształcie od 1976 roku, od chwili zakupu przez firmę Peugeot 90% akcji firmy Citroen, a w konsekwencji udanej konsolidacji obu przedsiębiorstw. Choć znana powszechnie przede wszystkim z produkcji obecnie dwóch marek samochodów [Peugeot i Citroen], jest de facto rozbudowaną, zdywersyfikowaną grupą finansowo - przemysłową, w której znajdują się między innymi podmioty o innym profilu działalności, powszechnie znane także w Polsce: GEFCO [firma logistyczna, która zakupiła 5.04.2011 r pakiet 70% akcji włoskiej Gruppo Mercurio], oraz Faurecia [producent części samochodowych].
Grupa PSA, aktywna w 160 krajach świata, zatrudniająca ponad 198 tys. pracowników, w 2010 roku [najlepszym w historii Spółki], osiągnęła przychody na poziomie 56 061 mln Euro, oraz zysk netto w wysokości 1 134 mln Euro. 39% przychodów firma generuje poza Europą, a rynki priorytetowe to: Chiny, Ameryka Łacińska i Rosja. 
PSA sprzedając w ubiegłym roku 3,602 mln samochodów [z czego 2,142 mln to Peugeot, a 1,460 Citroen], plasuje się na 9 - tym miejscu w światowym rankingu producentów, z udziałem w rynku globalnym na poziomie 3,6%.
W akcjonariacie firmy - co ciekawe - wciąż istotną rolę odgrywa rodzina Peugeot [30,3% akcji Spółki, dające 45,7% głosów na Walnym Zgromadzeniu Akcjonariuszy pozostaje w gestii Groupe familial Peugeot, a jej przedstawiciel Thierry Peugeot jest Przewodniczącym Rady Nadzorczej Spółki].
PSA jest w wielu krajach de facto ambasadorem Francji, znanym od dziesięcioleci [pierwszy samochód Peugeota powstał w 1889 roku], z innowacyjnych rozwiązań [tytułem przykładu jest liderem w produkcji samochodów o niskiej emisji spalin], jak i wysokiej jakości produkowanych samochodów.
Historia PSA, to pasjonująca opowieść nie tylko o burzliwym procesie indiustralizacji Francji, ale także w wymiarze socjologicznym - o wzlotach i upadkach, geniuszu i roli jednostki w historii [zwłaszcza w odniesieniu do Citroen'a].  
Mówiąc o PSA - bez wątpienia zasadnie - jako powszechnie rozpoznawalnym symbolu Francji, wspomnieć trzeba także o ciekawych, a mało znanych związkach tej firmy z Polską, zwłaszcza za sprawą firmy Citroen.
Matka jej założyciela: Andre Citroena [Masza Amelia Kleinman pochodziła z ... Warszawy], a sam A. Citroen zakupił w....Głownie [to nie żart, miasteczko to położone jest niedaleko Łodzi] patent kół zębatych o daszkowym uzębieniu [z ich wykorzystaniem na szeroką skalę, twórca Citroena zetknął się w przemyśle włókienniczym Łodzi], który stanowił w znacznym stopniu pierwotne źródło akumulacji kapitału firmy Citroen. 
Wagę i znaczenie tego patentu dla samego Citroena potwierdza fakt, że począwszy od 1904 roku do dnia dzisiejszego, zębatka daszkowa stanowi trwały element logotypu firmy Citroen!!! [logo to obecne jest na każdym samochodzie Citroen].    
  
    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz